YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES
Monday 28 January 2013

Slipcursus en wilde beesten

Hej !

Vandaag was opnieuw een verrassend spannende dag in Zweden, het begon allemaal vanmorgen in "the country side" ...
 Om kwart na 7 moesten we vertrekken samen met de vader van Leonora, die bracht ons met z'n drieën naar de school van Leonora. Het had opnieuw gesneeuwd vannacht dus de wegen lagen opnieuw vol sneeuw.
Toen we vertrokken was het nog pikdonker, en... het is niet dat ik niet geloof dat die vader weet wat ie doet, maar de rit was zeer bewogen.

Enkele ''straten" voorbij het huis stak er plotseling loslopend wild over (een meute herten) in plaats van af te remmen en die beesten te laten oversteken jaagde hij ze op door een beetje gas te blijven geven, Laure-Anne en ik waren bang dat de beesten de overkant niet zouden halen. Want we hebben nu duidelijk gezien dat we ongeveer zo'n 7 kilometer van de beschaving wonen.
De rest van de rit denk ik dat wel we zeker 10(?) keer geslipt zijn en bijna een ronde van 360° gemaakt hebben. Sneeuw of niet, de snelheidslimiet verandert hier niet blijkbaar!

Op de school maakten we kennis met het aparte schoolsysteem van sommige scholen hier in Zweden. De mentaliteit is daar helemaal anders. Ze gaan uit van ieders eigen verantwoordelijkheid, ze werken voor alles in groepen van 5 personen en krijgen niet echt les in een lokaal meestal maar in een werkruimte vol computers etc.
We hebben in de schoolcafetaria gegeten (GRATIS!) en het was nog lekker ook! Na de lunch werden we naar onze stageplaats gebracht en hebben we kennis gemaakt met onze mentoren en ook met de taken die we zullen moeten uitvoeren.
Ik mocht gelijk in de werkplaats beginnen aan het in elkaar steken van prototypes van hun producten voor de klanten. Het is een fijn bedrijfje dat heb ik al gezien!

Daarna moesten we op eigen houtje thuis zien te geraken, blijkbaar moet ik maar 5 minuten wandelen van mijn werkplek naar het station (dat is 'n meevaller!) en kan ik daar de bus naar Skultuna nemen. Gelukkig wachtten Laure-Anne en Leonora me daar op. We hadden daarna nog eens een uur vertraging met de tweede "bus" naar ons huis (een bestelbusje!), de benzine was bijna op en we moesten meer dan een kilometer omrijden om ergens te gaan tanken, want een tankstation hebben ze hier nu eenmaal niet in de buurt.
Toen we thuiskwamen stond het eten klaar en.... het was goed! Hopelijk kan ik dat iedere dag zeggen.

Dit was in het kort mijn avontuurtje van de dag.

Tot morgen allemaal!!! xxxx

3 comments:

  1. Heej meid, fijn te horen dat alles goed gaat! De sneeuw die hier weg is zal dan daar zijn beland! :D Ik lees je blog vanaf nu elke dag, dan blijf ik op de hoogte en mis ik je minder :) So keep writing! C; Veel plezier en tot morgen! ♥ E.

    ReplyDelete
  2. Menne lieve schat,

    Supergeweldig om te lezen, echt de moeite! Wat een ervaring toch allemaal!
    Kben trots op je en wacht opnieuw op je verhaal van morgen.

    Doe zo voort!

    Lylyly xxx D

    ReplyDelete
  3. Hey meissie
    Ik lees het al weer dag vol "avonturen".WE hebben hier weer met volop amusement gelezen over de eerste echte "werkdag" in Sweden. Ik weet niet wat het meeste werk is , de job of het verblijf.
    Hier alles ook zijn gewone gangetje, behalve dan dat ik vandaag mijnen teen gebroken heb, en twee weken thuis moet blijven van den Bart!
    xoxo en tot morgen

    ReplyDelete